MISI SEKOLAH :
MEMBERI PENDIDIKAN TERBAIK BAGI MELAHIRKAN MODAL INSAN CEMERLANG SELARAS DENGAN ASPIRASI NEGARA


VISI SEKOLAH :
SKSAT SEKOLAH TERBAIK PERINGKAT KEBANGSAAN


MISI KOKURIKULUM :
MEMBIMBING DAN MELIBATKAN SEMUA PELAJAR SECARA PROAKTIF DALAM PELBAGAI BIDANG KO-AKADEMIK, UNIT BERUNIFORM, SUKAN DAN PERMAINAN SEHINGGA MENCAPAI STANDARD TERTINGGI

VISI KOKURIKULUM :
MENJANA KECEMERLANGAN KOKURIKULUM MENJADI TERBAIK DI PERINGKAT KEBANGSAAN

Sunday, August 9, 2009

JOHAN KEBANGSAAN SKETSA PETRONAS 2008

Tuesday, November 24, 2009

Johan Kebangsaan Sketsa Petronas 2008

Didik (Berita Harian) 23 November 2008
Oleh : Noor Azlina Zainudin

SK Sultan Ahmad Tajuddin
Juara Sketsa Streetsmart

Sekolah Kebangsaan Sultan Ahmad Tajuddin, Jitra, Kedah mengungguli Pertandingan Akhir Sketsa Petronas Streetsmart - Lessons For Life Peringkat Kebangsaan 2008 yang diadakan di Kuala Lumpur Performing Arts Centre(KLPac), Sentul Park, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Sekolah itu yang mempersembahkan sketsa bertajuk Kereta Kancilku berjaya menewaskan 14 sekolah lain dari seluruh negara untuk membawa pulang wang tunai RM4000,plak,cenderahati sumbangan Kedai Eksplorasi Petronas dan sijil penyertaan.
Tempat kedua dimenangi SK Tasik Permai,Ampang,Selangor yang menerima wang tunai RM3000,plak,cenderahati sumbangan Kedai Eksplorasi Petronas dan sijil penyertaan dengan sketsa bertajuk Basikal.
SK.Tampin, Negeri Sembilan yang mempersembahkan sketsa bertajuk Kisah Tok Ali pula memenangi tempat ketiga dengan RM2000 plak,cenderahati sumbangan Kedai Eksplorasi Petronas dan sijil penyertaan.
Manakala 11 pasukan lain menerima hadiah saguhati wang tunai RM800, plak,cenderahati sumbangan Kedai Eksplorasi Petronas dan sijil penyertaan. Mereka terdiri daripad SK.Pangkal Nering,Kelantan,SK.Tanjung Minyak,Melaka, SK. Jawi,Pulau Pinang dan SK.Pekan Satu,Labuan.Turut menerima hadiah saguhati ialah SK.Danau Perdana,Kuala Lumpur, SK.Taman Kota Jaya,Johor, SK.Tasek,Terengganu, SK,Dua Sungai,Sarawak, SK.Presint 8,(1) Putrajaya, SK.Lahad Datu 2,Sabah; SK.Taman Panglima, Perak; dan SK.Gau, Pahang.
Hadiah kepada pemenamg disampaikan oleh Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jaalan Raya Malaysia (JKJR), Datuk Suret Singh. Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Petrosains Sdn.Bhd, Tengku Nasariah Tengku Syed Ibrahim.
Menurut Tengku Nasariah, program Petronas Streetsmart dianjurkan bertujuan memupuk kesedaran tentang keselamatan jalanraya dikalangan generasi muda, terutama golongan kanak-kanak.
Katanya, program itu telah diperkenalkan pada tahun 2001 dan menjelajah ke seluruh negara dalam bentuk pameran interaktif bagi mendidik kanak-kanak betapa pentingnya pendidikan keselamatan jalan raya kerana mereka adalah golongan paling berisiko untuk terbabit kemalang terutama semasa pergi dan balik dari sekolah.
"Pertandinag sketsa satu daripada aktiviti di bawah Petronas streetsmart untuk memberi peluang peserta mempersembahkan konsep sains dan keselamatan jalan raya menerusi persembahan teater sekali gus meningkatkan daya kreativit mereka," katanya



Johan Sketsa Smart Street Petronas Kebangsaan 2008



Watak-watak utama kejayaan


Johan Negeri



Jaring

Jaring untuk permainan tenis dibuat daripada dawai keluli, kapas atau rami yang dipintal dan digantungkan kepada kabel yang tahan karat dan dlitupi dengan pita putih. Bahagian bawah jaring hendaklah menyentuh tanah dan bahagian atasnya mesti 0.91 meter tinggi pada titik tengahnya dan 1.07 meter pada kedua-dua bahagian tiangnya. Jaring hendaklah dipasang tegang semasa permainan.

Raket

Terdapat pelbagai jenis raket yang boleh dipilih oleh seseorang pemain. Ada raket yang bingkainya diperbuat daripada kayu, keluli, aluminium, plastik dan besi. Berat raket juga adalah berbeza. Namun, bagi pemain lelaki berat raket hendaklah diantara 282.7 hingga 396.9 gram. Manakala bagi wanita pula beratnya hendaklah diantara 368 hingga 382 gram. Pemain harus memilih raket yang sesuai dengannya, terutama dari segi keselesaan pengangannya.

Bola

Bola tenis biasanya hijau kekuningan. Berat satu-satu bola tenis ialah diantara 56.7 hingga 58.5 gram. Saiznya pula ialah diantara 6.35 hingga 6.65 cm diameter. Bola tenis harus dijaga dengan baik dan hendaklah sentiasa dalam keadaan kering.

Pakaian Pemain

Setiap ahli sukan digalakkan mengenakan pakaian yang sesuai untuk permainan. Pakaian tersebut hendaklah tidak menjadi penghalang yang boleh mengganggu perjalanan sesuatu permainan. Bagi sukan berpasukan, pakaian seragam hendaklah dipakai. . Bagi sukan perseorangan, pemakaian pakaian seragam juga perlu walaupun mereka bermain secara perseorangan atau beregu. Pakaian pemain tenis terdiri daripada seluar pendek atau seluar trek panjang, baju-T berkolar atau tanpa kolar, stoking dan kasut getah. Untuk pemain wanita pula, skirt atau seluar panjang sukan digunakan. Biasanya semua peralatan ini berwarna putih.

Pegawai Permainan

Pegawai utama dalam sesuatu perlawanan tenis adalah pengadil. Pengadil akan berada di tepi bahagian tengah gelanggang, iaitu diluar tempat jaring dipasang. Biasanya temapt duduk khas disediakan untuk pengadil. Pengadil akan menentukan peraturan dan undang-undang permainan dipatuhi oleh pemain, mengira pungutan mata dan memulakan dan menamatkan permainan. Pengadil akan dibantu oleh beberapa orang pegawai permainan lainnya yang terdiri daripada seorang pengadil jaring dan beberapa orang penjaga garisan dn pengadil servis. Selain itu, terdapat juga dua orang pencatat mata dan pemungut bola dalam permainan yang bertaraf kebangsaan atau antarabangsa.

No comments:

Post a Comment